Volvo ansågs länge som ett präktigt och lite tråkigt bilmärke, det vill säga långt ifrån dagens image. Bilar som 240, 740 och 940 är riktiga arbetshästar och familjefraktare, men knappast några pulshöjare (möjligen med några få undantag). Med modellen 850, som kom 1992, började dock Volvo ta sig ifrån stämpeln som tillverkare av trista bilar utan körglädje. Till att börja med var det här den första stora Volvon med framhjulsdrift, något som tidigare enbart funnits på de mindre modellerna som exempelvis Volvo 440. Motorn var också en riktig uppgradering jämfört med äldre generationer; den 5-cylindriga motorn erbjöd redan i standardtrim mycket råstyrka i form av högt vridmoment. Det var dock inte förrän några år senare som 850:n skulle komma som riktigt roliga versioner.
Första modellvarianten var GLT, som plockade 170 hästkrafter ur motorn. Eftersom den effekten var högre än i 940 Turbo, stod det tydligt att det snart skulle komma en ännu kraftfullare 850. Mycket riktigt, lagom till årsmodell 1994 kom 850 Turbo – en mycket kvick vagn med en effekt på hela 225 hästkrafter. Utseendemässigt var det inte mycket som skilde denna från en vanlig 850; ett observant öga såg dock att fälgarna på 16 tum (som var formade som kaststjärnor) var annorlunda samt att det satt en liten spoiler på bakluckan. Här behövdes dock en lite fräckare version som visuellt skilde sig från de mer slätstrukna varianterna. Året därpå kom därför Volvo ut med modellen som kallades T5-R; en pippigul 850 med större hjul och sportstolar i svart läder. Effekten var höjd till 240 hästkrafter. Det här är en populär begagnatbil som är lite svår att sätta “rätt” pris på, så här gör man som ägare bäst i att få värdering bil innan den säljs.
Volvo 850 T5-R tillverkades i en begränsad upplaga som snabbt sålde slut. Populariteten gjorde förstås att Volvo snart satte igång med arbetet på en uppföljare som släpptes på marknaden 1996. Den här gången var den vassaste modellen röd; dock inte samma röda som fanns att tillgå på standardmodellen av 850 utan en helt egen kulör. Namnet på skapelsen var nu kort och gott 850 R och effekten var i den här bilen 250 hästkrafter. Här kunde ägaren njuta av sportstolar i skön alcantara (ett mockaliknande material) och en rad förfinade detaljer som skilde den från T5-R. Nytt var också en större spoilervinge på bakluckan.
Det här räknas fortfarande som en riktigt snabb bil, även med tidens mått mätt. Accelerationen från 0 till 100 km/h gick på ca 6,7 sekunder och motorkaraktären gjorde att föraren kände en ordentlig turboknuff med viss fördröjning när gaspedalen trycktes ned. I och med att 805 R inte bara erbjöds som sedan, utan också fanns som kombi, utgjorde den det bästa av två världar för barnfamiljen – en sportbilssnabb bil som funkade utmärkt att lasta både familj och bagage i. Det här är säkerligen en intressant bil även som begagnad, men man får se upp med hårt körda exemplar.