Volvo S80 T6

 

När Volvo kom ut med sin modell S80 var denna helt annorlunda till sin design än tidigare Volvo-modeller. Denna var mjukare i linjerna och därmed inte så “yxig” och lådliknande som man var van vid hos Volvo. Förvisso hade företaget börjat med mjukare linjer på modellerna S40 och V40, men med S80 hade man satt en helt ny prägel. Både fronten och baken på bilen var helt annorlunda än tidigare, vilket delade upp bil-Sverige i två läger; de som hyllade nya designen och de som hatade den. Med S80 siktade Volvo uppåt till ett högre segment, där man skulle konkurrera med lite finare märken som BMW och Mercedes.

Volvo S80 var både en bekväm och rymlig bil. Den fanns bara som sedan, så bagageutrymmet hade sina begränsningar, men inne i kupén fanns det gott om plats för hela familjen. Detta gjorde att S80 fungerade utmärkt även som taxi. Motormässigt var det fokus på bensinmotorer, med ett spann på mellan 140 och 272 hästkrafter. Den senare motorn hittade man i varianten S80 T6 i form av en 6-cylindrig motor på 2,9 liter med dubbelturbo. I T6-version var förstås S80 ett riktigt kraftpaket som accelererade till 100 km/h på strax över 7 sekunder. Till denna variant fanns ingen manuell låda, det fanns gissningsvis ingen som klarade motorkraften, så här var det en halvautomatisk variant som gällde.

De första årsmodellerna av S80 hade en hel del kvalitetsproblem. Som spekulant brukar det därför sägas att man ska satsa på en variant från 2001 och uppåt (S80 kom som 1999 års modell). T6:an hade mängder av utrustning som standard (bland annat inbyggd mobiltelefon) och dessutom otroligt sköna sportsäten i läder och alcantara.