Att kanariegula bilar var populära, åtminstone i sportvagnssammanhang, under 90-talet är det antagligen ganska många bilintresserade som kommer ihåg. Volvos sportigare variant av 850, kallad T5-R, fanns i denna kulör precis som BMW M3 och många andra. Detta tog också Renault fasta på när de lanserade sin nya modell Mégane i slutet av 90-talet. Mégane fanns som vanlig sedan, sedermera också kombi – och som en sportig kupémodell. Detta innebar att bilen hade två dörrar och en design som var avsevärt mycket sportigare än den vanliga Mégane. Kupén fanns med två olika motoralternativ: antingen en maskin på 90 hästkrafter eller en betydligt starkare 2-litersmotor på 150 hästar.
Självklart var det 150-hästarsmodellen som smakade allra bäst. Detta var en riktigt pigg rackare och ett arv från både Renault 19 16v och Clio 16v, det vill säga de sportiga versionerna av dessa bilar. 2-litersmotorn gav 137 hästar i grundutförande, men var i Mégane Coupé trimmad ytterligare. Detta gjorde att bilen klarade 0–100 km/h på runt 8 sekunder, vilket får anses vara kvickt. Interiört fanns djupt skålade sportstolar som höll kroppen i ett fast grepp när det svängde. Mégane Coupé hade också sportigt vita mätartavlor.