Uncategorized

AC Cobra

Vältrimmad motor

Det var när Le Mans-vinnaren Carroll Shelby tvingades sluta att tävla på grund av ett hjärtfel som tanken på AC Cobra kom till. Han ville bygga världens snabbaste sportbil. Med en stor, stark och pålitlig amerikansk V8-motor i ett lätt chassie skulle hans dröm bli verklighet. Nu började samarbetet med den brittiska biltillverkaren AC Cars och amerikanska Shelby American och 1962 byggdes en prototyp. 1962 började man tävla med Cobran och under 60-talet var den helt dominerande på racingbanorna. Cobra 427 såldes även till kunder som ville köra bilen på landsväg med en lite mindre motor. För dessa kunder gällde det att ha ordentliga försäkringar som täckte bilens värde.

Framparti på en bil

I slutet på sjuttiotalet var konkursen ett faktum och en underleverantör köpte upp bilar i produktion och reservdelslager för att kunna tillgodose ägarna av äldre AC-bilar. Nu började även repliker av Cobran att dyka upp. Dessa höll inte samma klass som de ursprungliga och tillsammans med den gamla ägarfamiljen och Ford Motor Company tog Autocraft upp produktionen igen. Detta resulterade i modellen AC Cobra MkIV som kom att ses som den sista ”äkta” AC Cobran. Den tillverkades i endast 200 exemplar och såldes endast till utvalda kunder. Även om Cobran var klassad som världens snabbaste bil så finns den inte med på topp 10 av världens dyraste bilar vid försäljning på auktion. Här återfinner man istället bilar som Ferrari, Lamborghini, Maserati och Bugatti. Ferrari 250 GTO är den bil som slagit rekord genom att vara den dyraste bil som sålts på auktion genom tiderna. Slutpriset på denna guldklimp hamnade på cirka 330 miljoner kronor vilket kan jämföras med Carroll Shelbys privata AC Cobra som såldes för 44 miljoner kronor 2007.

Innifrån en lyxbil